It's allright




Konsten att vara snäll - vi är våra relationer
Har ni läst boken? Den behandlar begreppet snällhet, som författaren menar inkluderar ansvarstagande, förmåga att säga ifrån och att hantera konflikter. I boken tar han avstånd från snällhet i bemärkelsen medgörlighet eller mesighet. Han betonar att genom att vara snälla mot andra hjälper vi samtidigt oss själva - snällhet blir därmed en form av upplyst egoism. Snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn i våra liv, vilket gäller för både individer, grupper och samhällen. Vi är våra relationer och snällhet är något av det finaste som vi kan ägna oss åt.

Inte riktigt medvetet
Utan att reflektera har jag, efter att Caroliiine för flera år sedan skickade boken till mig, förändrat mitt sätt att vara. Jag vet att boken påverkade mig en hel del. Men det är först nu som jag verkligen har reflekterat över att jag faktiskt i stor utsträckningen lever efter Einhorns teorier. Och himmel så enkelt livet har blivit. Ta ansvar, säg ifrån och hantera konflikter stillsamt. Jag säger bara - läs boken! Vilken motivator och kreativism.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0